Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности окончао је поступак надзора над применом Закона о заштити података о личности покренут поводом у медијима пренетих вести о могућој продаји личних података породиља.

Поступак је спроведен према предузећима Medis Pharm и Care Direct. У поступку је утврђено да предузеће Medis Pharm није користило нити располагало базом личних података породиља. Ово предузеће јесте дистрибуирало своје материјале, али не непосредно него преко предузећа Care Direct, које их је на основу уговора које су међусобно закључили дистрибуирало на адресе из базе личних података којом је оно располагало.

Базу личних података Care Direct је под називом "Евиденција породиља" пријавило у Централни регистар збирки података код Повереника. У пријави је назначено да је реч о бази података која се формира на основу пристанка лица о чијим подацима се ради, као и да се прикупљени подаци не стављају на располагање трећим лицима.

Care Direct није податке о личности стављао на располагање Medis Pharm-у, односно трећим лицима, а увидом у базу података Care Direct-а утврђено је да су лични подаци сваке од породиља пропраћени посебним формуларом за пристанак за обраду на коме је, поред осталог, наглашено да се подаци могу користити и у сврхе директног маркетинга.

Ове чињенице упућују на закључак да предузећа Medis Pharm и Care Direct нису, овом приликом, вршила недозвољену обраду података о личности.

Повереник ће међутим о наведеним и другим утврђеним чињеницама упознати друге надлежне органе и захтевати да и они реагују. На првом месту Министарство здравља, уз упозорење да је неопходно да министарство организује и континуирано спроводити далеко сериознији надзор над заштитом личних података пацијената, јер је надзор очито потпуно изостао. Наиме, прво питање које се у вези са овом ситуацијом намеће је - Како је Care Direct уопште прикупљао личне податке породиља и потом им достављао пропагандни материјал и поклоне? У поступку надзора утврђено је да је то чинио на основу уговора са медицинским установама које су му обезбеђивале логистичку подршку и чији су радници за рачун Care Direct-а дистрибуирали породиљама формуларе за сагласност и прикупљали их попуњене. У поступку надзора Care Direct је документовао овлашћеним лицима Повереника постојање чак 45 оваквих уговора са породилиштима широм Србије. У поступку надзора утврђено је такође да су осим уговора са медицинским установама, постојали и уговори о делу Care Direct-а са појединим радницима у медицинским установама.

Повереник ће о случају информисати и Републичко јавно тужилаштво, очекујући да оно обезбеди ангажман надлежних јавних тужилаштава. Ово, с обзиром на околност, да су у поступку надзора утврђене чињенице које изазивају сумњу да би у немалом броју случајева потписи породиља на формуларима за сагласност могли бити неверодостојни, односно фалсификовани. Будући да Повереник нема ни правне, ни фактичке могућности да спроводи криминалистичку истрагу потребно је да то провере надлежни органи, тужилаштва и по њиховим налозима полиција. Имајући у виду све околности, провера тих сумњи би могла потврдити да се ради о извршењу великог броја кривичних дела.